سئو تکنیکال کاربردی

سئو تکنیکال چیست و چگونه بهینه سازی می شود؟

برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند از تگ کنونیکال برای مشخص کردن محتوای اصلی استفاده کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که هر صفحه دارای عنوان و توضیحات متای منحصربه‌فرد است. علاوه بر این، نظارت منظم وب‌سایت برای مشکلات محتوای تکراری و حل سریع آن‌ها می‌تواند ایندکس شدن و عملکرد کلی سایت در نتایج را بهبود بخشد. اما هدف اصلی از سهولت ورود خزنده‌ها به وبسایت این است که آن‌‌ها صفحات را ببیند و ایندکس کنند. هرچه خزندگان زودتر به وبسایت سر بزنند، صفحات مختلف و محتواهای جدید و آپدیت‌شده را ببینند، موتورهای جستجو سریع‌تر آن‌ها را در نتایج جستجو به کاربران نمایش می‌دهند.

سئو تکنیکال شامل اصول و روش‌هایی است که به بهبود سرعت بارگذاری سایت، بهینه ‌سازی ساختار URLها، استفاده از نشانه ‌گذاری استاندارد، بهینه‌سازی برای موبایل، و افزایش امنیت سایت می‌پردازد. با رعایت این اصول، نه تنها سرعت کار سایت افزایش می‌یابد، بلکه کاربران نیز تجربه بهتری از جستجو و ناوبری در سایت شما خواهند داشت. خزنده‌ های موتور جستجو نیز به راحتی می‌توانند سایت شما را بررسی و ایندکس کنند که این امر به بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو کمک می‌کند. سئو تکنیکال به فرآیند بهینه سازی جنبه‌های فنی یک وب‌سایت با هدف کسب رتبه بالاتر در صفحات نتایج جستجو، اشاره دارد. جنبه‌های فنی، شامل بهینه سازی ساختار، کد و زیرساخت وب‌سایت برای موتورهای جستجو و کاربرپسندتر شدن آن است.

تا اینجا فهمیدیم سئو تکنیکال یا همان technical seo چیست و بحث‌های تئوری و مقدماتی مهم را مرور کردیم. با آن به گوگل (و البته کاربران) می‌فهمانید که ‌محتوای شما استانداردهای لازم را برای رسیدن به جایگاه بالا را دارد. سئوی تکنیکال (Technical SEO) به‌معنای بهینه‌سازی بخش‌های فنی سایت برای کسب رتبهٔ بهتر در نتایج جست‌وجو است. بودجه خزش در واقع منابع و زمانی‌ست که ربات‌های گوگل برای خزش و ایندکس صفحات هر سایت اختصاص می‌دهند. این بودجه برای همه سایت‌ها یکسان نبوده و براساس فاکتورهای متعددی مانند سابقه فعالیت، نرخ انتشار محتوا، تعداد صفحات، لینک‌سازی خارجی و … تعیین می‌شود.

«گوگل دیسکاور» (Google Discover) یکی از الگوریتم‌های نسبتاً جدید گوگل برای فهرست‌بندی محتوا بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف برای کاربران موبایل است. می‌دانیم که گوگل به تجربه کاربری در موبایل بیش از پیش اهمیت می‌دهد، چراکه در حال حاضر بیشتر از ۵۰ درصد از تمام جستجوها از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود. این ابزار به کاربران امکان ساخت کتابخانه محتوا با انتخاب دسته‌های مورد علاقه مختلف (مانند موسیقی، سیاست و...) را می‌دهد. قرار گرفتن در این بخش می‌تواند به یافتن کاربرانی با نرخ تعامل بسیار بالا کمک کند. سرعتی که داخل سایت وجود دارد، اهمیت بسیار زیادی در نگه داشتن مخاطب و کاربر دارد. کاربران امروز نسبت به گذشته تحمل کمتری دارند و توقع آنها بالاتر است.

این در حالی است که طولانی شدن زمان بارگذاری و بررسی یک صفحه توسط ربات‌ها، امتیاز منفی برای سئو سایت خواهد بود. المان‌ها و عناصر مهم سئوی فنی شامل خزش (Crawling) یا همان یافتن صفحات جدید و آپدیت شده، نمایه سازی (Indexing)، رندر شدن سایت (Rendering) و معماری و ساختار وب سایت (website architecture) است. سئو تکنیکال شامل بهینه‌سازی‌هایی مانند طراحی واکنش‌گرا، ناوبری ساده و ساختار سایت منظم است که به کاربران کمک می‌کند به راحتی در سایت شما حرکت کنند و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. تجربه کاربری بهتر، نرخ ماندگاری کاربران را افزایش می‌دهد و نرخ پرش (Bounce Rate) را کاهش می‌دهد، که این امر به نوبه خود تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی سایت دارد. اگر بخواهیم کوتاه به این سؤال پاسخ بدهیم باید بگویم سئو تکنیکال یکی از روش‌های سئو است که به معنای بهبود وضعیت فنی سایت و ارتباط آن با موتورهای جستجو می‌باشد. در سئو تکنیکال بر روی جنبه‌های فنی سایت مانند ساختار URL، معماری سایت، سرعت بارگذاری صفحه و بهینه سازی سایت برای گوشی‌های تلفن همراه تمرکز می‌شود.

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) اطلاعات جامعی در مورد ترافیک و بازدیدکنندگان وبسایت‌ها به شما می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند برای بهبود استراتژی سئو و تجربه کاربری استفاده شود. خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کسب‌وکار خود مطلبی را منتشر کرده‌اید. کاپریلا با تبلیغات هدفمند بر اساس کلیدواژه، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با مطلب را به کاربران نمایش می‌دهد. در صورت استفاده از پلتفرم تبلیغات هدفمند کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم را مانند تصویر زیر درون متن مشاهده خواهیم کرد.

کافی است وارد سایت شوید و در نوار جستجوی بالا سمت راست، آدرس صفحه خود را وارد کنید. اگر اسکیما مشکلی داشته باشد، به شما اطلاع‌رسانی می‌شود اما اگر به درستی اضافه نشده باید حتماً کد را بررسی کنید. گوگل برای راحتی خود، از برخی شاخص‌ها جهت تعیین و کیفیت محتوا ارائه کرده است. با استفاده از آن به راحتی می‌توانید از زبان نشانه‌گذاری استفاده کنید و کمک کنید تا گوگل و سایر موتروهای جستجو محتوای هر صفحه را بهتر درک کنند. استراکچر دیتا از طریق سایت Schema.org در دسترس کاربران قرار دارد و می‌توانید از افزونه وردپرس هم استفاده کنید. سئو فنی یا Technical به فعالیت‌های مرتبط با بهبود ساختار سایت جهت افزایش سرعت و دسترسی ربات‌ها می‌پردازد.

بسیاری از افراد، سئو فنی یا تکنیکال را سخت ترین بخش SEO سایت و یکی از مهمترین قسمت های آن می‌دانند. با توجه به اهمیت این روش بهینه‌سازی سایت، در این مقاله ابتدا از اهمیت seo فنی خواهیم گفت و چک لیست سئو تکنیکال را پس از آن معرفی خواهیم کرد تا در انجام فرآیند سئوی فنی بدانید که چه مواردی اهمیت بیشتری دارند. Code bloat به وجود کدهای غیرضروری یا اضافی در یک وب‌سایت اشاره دارد که می‌تواند زمان بارگذاری وب‌سایت را افزایش دهد و بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد. زمانی که یک وب‌سایت دارای کدهای زیادی باشد، دانلود و ارائه محتوا توسط مرورگر ممکن است بیشتر طول بکشد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش زمان بارگذاری صفحه شود که بر تجربه کاربر و رتبه‌بندی، تأثیر منفی خواهد داشت.

برویم ببینیم که سئو تکنیکال چیست، ایندکس و کراول شدن چیست و ابزارهای سئو فنی کاربردی و بدرد بخور چه چیزهایی هستند. این موضوع برای متخصصان سئو، طراحان سایت، صاحبان کسب و کار‌ها، تولید کنندگان محتوا و هر فردی که در زمینه گوگل و سایت فعالیت می‌کند، ضرورت دارد و باید اطلاعات کاملی در این زمینه به دست بیاورند. در ادامه، انواع کلمات کلیدی را به شما معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که از لحاظ هدف کاربر و طول کلمه، این کلیدواژه‌ها چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و بهتر است که از کدام یک استفاده کنید. APIهای گوگل یکی از مهمترین ابزارهای سئو شناخته می‌شود که باعث می‌شود ترافیک سایت شما به صورت طبیعی افزایش پیدا کند. به همین دلیل می‌توانید روی این موضوع سرمایه‌گذاری کنید و با تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان واقعی، سود خود را از یکی کسب و کار آنلاینتان تا حد قابل توجهی افزایش دهید. بهترین مرجع برای کسب دانش تخصصی در این زمینه، شرکت در دوره سئو باکس ژاکت است.

برای جذب ترافیک ارگانیک و تبدیل آن ترافیک به مشتری باید سئو فنی را پیاده سازی کنید. بردکرامب (Breadcrumb) در واقع لینک‌هایی هستند که همانند یک نقشه راه، موقعیت فعلی کاربران را به آنها نشان داده و مشخص می‌کنند که چقدر با صفحه اصلی فاصله دارند. این لینک‌ها معمولا در بخش بالایی صفحه‌های مختلف یک سایت، مانند صفحه محصول، نمایش داده شده و دقیقا مشخص می‌کنند که برای نمایش صفحه‌ای که کاربر در آن است، روی چند یا چه دسته‌بندی‌هایی کلیک کرده است. مطابق با تغییرات سال‌های اخیر در الگوریتم‌های گوگل، بردکرامب‌ها حالا مستقیما روی SEO اثرگذار هستند و حتی گزارشی مخصوص در مورد داده‌های ساختار یافته در سرچ کنسول نیز دارند. این داده‌ها به اندازه‌ای اهمیت دارند که گوگل، آنها را در نتایج جستجو نیز نشان داده و از آنها برای مدیریت هرچه بهتر اطلاعات استفاده می‌کند. لینک دادن به صفحه‌هایی با خطای 404 یا صفحات مرده، نه‌تنها هیچ فایده‌ای برای سایت شما ندارد، بلکه به سئو تکنیکال و به تبع آن، رتبه سایت نیز ضربه می‌زند.

ساخت و بهینه سازی صحیح این فایل به مدیر سایت‌های بزرگ اجازه می‌دهد ایندکس‌شدن مهم‌ترین صفحات را در اولویت بگذارند و از بودجه خزش، موثرتر استفاده کنند. برای آموزش ساخت و بهینه کردن فایل روبوتس طبق اصول سئو توصیه می‌کنیم حتماً مقاله ساخت فایل robots.txt را مطالعه کنید. اما به نظر شما یکی دیگر از مهم ترین فاکتورها در سئو تکنیکال چیست؟ بله، سرعت سایت. گوگل تقریباً در تمام توصیه های خود به اهمیت سرعت سایت اشاره کرده است. برای دستیابی به سرعت بالا، باید تغییراتی فنی در وب سایت و همینطور اصلاحاتی در زیر ساخت سایت انجام شود.

چون ربات‌های موتور جستجو به صورت خودکار همیشه سایت‌مپ سایت شما را بررسی می‌کنند. آن‌ها با بررسی لینک‌های درون این صفحه، راحت‌تر می‌توانند صفحات را پیدا کرده و آن‌ها را بررسی کنند. بنابراین با ساخت سایت مپ روند خزش ربات‌ها روی سایتتان را راحت‌تر می‌کنید. Ssl همان چیزی است که باعث می‌شود وب سایت نوین به جای آدرس http، با آدرس https نمایش داده شود. در اصل ssl یک پروتکل امنیتی است که از انتقال اطلاعات بین سایت و کاربرانتان حفاظت بیشتری می‌کند.

همیشه به یاد داشته باشید که سئو یک فرآیند پویا است و نیاز به بررسی و به روزرسانی مداوم دارد. بسیاری از صاحبان وب سایت اهمیت سئو و محتوا را در صفحه می‌­دانند و همواره آموزش سئو را فرا می‌­گیرند؛ اما سئو تکنیکال را نادیده می‌گیرند؛ زیرا به نظر “پیچیده” می‌­رسد. سئو تکنیکال شامل تمام اجزایی است که وب سایت شما را سریع، موبایل پسند، آسان برای ناوبری، کاربر پسند و کاربردی می‌­کند. در این بخش یاد می‌گیریم که چطور با سئو فنی، رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو را بهتر کنیم. بهبود رتبه وب‌سایت به بعضی عوامل در سئو داخلی و سئو خارجی نیز مرتبط است. به یاد داشته باشید که تمام این عناصر کنار هم می‌توانند وب‌سایتی با سئو عالی و بهینه‌سازی شده بسازند، بنابراین بهتر است هنگام بهینه‌سازی هیچ کدام از معیارها را از قلم نیندازید.

سایت مپ باعث می‌شود موتور جستجو در تمام محتوای سایت شما مانند پست‌ها، تگ‌ها، صفحه‌ها، تصاویر و…کرال کند و هیچ کدام از آن‌ها را از قلم نیندازد. مطالبی که در این مقاله به آن پرداختیم از مهم‌ترین موارد مرتبط با سئو فنی بودند که حتما باید به آن‌ها توجه کنید. با رعایت کردن و توجه به سئو تکنیکال می‌توانیم رتبه صفحات مختلف سایت خودمان را بهبود دهیم و سئو فنی پایه و اساس خزش، ایندکس و رتبه بندی در گوگل است. علاوه بر این، صفحات AMP در سرورهای گوگل ذخیره می‌شوند، به این معنی که وقتی کاربر روی یک صفحه AMP از نتایج جستجو کلیک می‌کند، آن صفحه با سرعت بیشتری، لود می‌شود. این عامل می‌تواند منجر به افزایش نرخ کلیک (CTR) و ترافیک کلی وب‌سایت شود. بااین‌حال، اجرای AMP ممکن است به تغییرات فنی قابل توجهی در وب‌سایت نیاز داشته باشد و ممکن است برای همه انواع وب‌سایت‌ها مناسب نباشد.

به‌همین‌دلیل،‌ وبسایت باید برای کاربران دسکتاپ و موبایل،‌هر دو، بهینه شده باشد. علاوه‌بر آن، نوع وبسایت، حجم و تنوع محتواهای آن و ترافیک وبسایت از عواملی محسوب می‌شوند که درنظرگرفتنشان برای انتخاب اقدامات لازم برای بهبود سرعت ضروری و اثرگذار است. اقدامات لازم برای افزایش سرعت سایت‌های وردپرسی درکل با اقداماتی که باید برای افزایش سرعت وبسایت‌های وردپرسی با ترافیک بالا انجام شود،‌ کمی متفاوت است. وقتی وبسایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو طراحی شده باشد، اندازه صفحه و المان‌های آن خودکار با اندازه صفحه‌نمایش دستگاه کاربر (موبایل،‌تبلت و …) هماهنگ می‌شود. طراحی واکنش‌گرای وبسایت تضمین می‌کند که کاربرانی که با موبایل با وبسایت تعامل دارند،‌ همه‌‌ی صفحات وبسایت را کامل و درست می‌بینند و به‌راحتی با آن کار می‌کنند. چرا مهم است؟ هدر اصلی متاتگ ها اطلاعات ضروری برای موتورهای جستجو فراهم می کنند و اگر این تگ ها به درستی تعریف نشده باشند، صفحات شما در رتبه بندی نتایج جستجو آسیب می بینند.

در سئوی تکنیکال شما برای پیداکردن نواقص فنی و بهبود آن‌ها، به یک جعبه‌ابزار هم نیاز دارید! گفتیم برای اینکه گوگل به صفحات مختلف سایت سرک بکشند و آن‌ها را بررسی و رتبه‌بندی کنند، اول باید کراولرها (ربات‌های خزنده) را وارد صفحهٔ شما کند. چنین ساختاری، گوگل و کاربران را برای پیداکردن صفحهٔ مورد نظرشان به زحمت می‌اندازد؛ چون بعضی از صفحات از صفحهٔ اصلی سایت خیلی دورند یا اصلاً از صفحات دیگر لینکی دریافت نکرده‌اند. مجموعه‌ای از کارهایی که اجرای آن‌ها در سایت‌، کار کشف، ثبت و رتبه‌بندی صفحات سایت شما را برای موتور جست‌وجو آسان و تجربهٔ بهتری برای کاربر خلق می‌کند. اما چطور می‌توان ارتباط موثرتری با این ربات‌های عزیز برقرار کرد؟ با کمک زبان شیوای برنامه نویسی!

چطور؟ یکی از بهترین راهکارها، ایجاد یک ساختار قابل پیگیری و دنبال کردن در سایت است. در هر سایتی شما میتوانید از فایل robots.txt استفاده کنید تا به اکثر کراولر ها (Crawlers) بگویید تا چند وقت یک بار میتوانند سایتتان را کروال کنند. موضوع وقتی جالب می شود که بدانید برای گوگل این بخش خیلی اهمیت ندارد و باید داخل سرچ کنسول میزان نرخ کراول را مشخص کنید. کاهش نرخ پرش (Bounce Rate) یکی از بهترین راهکارهایی است که شما می‌توانید برای موفقیت سایت خود انجام دهید. به طور عادی، زمانی که شما برای رسیدن به یک جواب خاص در گوگل سرچ می‌کنید، انتظار دارید که سریعاً به جواب سوال خود برسید و دوست ندارید که موضوعات اضافی را بخوانید. در این شرایط، اگر وارد سایتی شوید که ببینید بیش از اندازه طفره رفته است و جواب شما را نمی‌دهد، خیلی زود از این سایت خارج می‌شوید.

این پیچیدگی بر مواردی مانند سرعت صفحات، ایندکس شدن محتوا  و رندر کردن سایت تاثیر گذاشته است. مخاطبان امروزه از گوشی های همراه خود برای جستجو استفاده می کنند و همین حالا که این مقاله را می خوانید جستجو صوتی در موبایل در حال گسترش است. شما می توانید با هر زبانی حتی زبان فارسی با گوشی خود حرف بزنید و خواسته خود را مطرح کرده و گوشی شما برایتان داده های مرتبط را از وب می یابد. ساختار و معماری وبسایت باید منطقی باشد تا ربات‌های موتورهای جستجو بتوانند راحت درمیان صفحات بخزند و ارتباط میان آن‌ها را نیز درک کنند. یک راه برای رسیدن به این هدف و حفظ Crawl Budget برای صفحات مهم، معرفی نقشه سایت است که می‌شود با کمک آن به گوگل گفت که چه صفحاتی را ببیند و چه صفحاتی را نبیند.

اگر می خواهید بیشترین تاثیر را در سئو با این تگ ایجاد کنید، می بایست کد آن را برای هر صفحه از سایت خود به کار ببرید. مزیت استفاده از این تگ در سئو تکنیکال، با بهینه کردن دسترسی به صفحات، ارائه اطلاعات بیشتر به موتور جستجو و فهم سایت شما در سطح بین المللی برای کاربران مختلف می باشد. گوگل همواره تلاش می کند وب سایت هایی که برای کاربران خوشایند باشد را پروموت نماید. سئو تکنیکال با یکسری اقدامات نظیر حذف ریدایرکت ها، لینک های شکسته، محتواهای کپی، موبایل فرندلی کردن و افزایش سرعت سایت در راستای این هدف گام برمی دارد. یکی از فاکتورهای مستقیم در رتبه بندی سایت شما توسط گوگل، سرعت بارگذاری آن است. از سوی دیگر، برای آنکه نرخ فرار (Bounce Rate) کاربران را کاهش داده و افراد بیشتری را برای سایت خود جذب کنید، می بایست سرعت سایت را بیشتر نمایید.

قرار گرفتن در بخش «Featured Snippet» نیز مانند ریچ ریزالت لینک صفحات را در بالای نتایج جستجو نشان می‌دهد، اما به اسکیماها ارتباطی ندارد. Featured Snippetها برای پاسخ‌دهی سریع به پرسش کاربران طراحی شده‌اند و به گفته گوگل، ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌های کاربران تنها راه قرار گرفتن در این بخش است. همان‌طور که گفتیم، «وقفه‌های زمانی یا تایم اوت سرور» (Server Timeouts) می‌توانند باعث بروز خطاهای HTTP شوند و در دسترسی کاربران و ربات‌ها به وب‌سایت، مانع ایجاد کنند. اگر متوجه شدید که سرور شما دچار مشکل شده، با استفاده از راه‌حل‌های موجود، این مشکلات را رفع کنید. شما می‌توانید دسترسی ربات‌ها به برخی صفحات را مسدود کنید یا محتوایی را که نمی‌خواهید گوگل به آن توجه کند، از دسترس خارج کنید. این کار را می‌توانید از طریق فایل robots.txt یا قسمت هدر صفحات انجام دهید.

برای اینکه گوگل بتواند با استفاده از ربات های خود سایت شما را بازدید کند، باید از نظر فنی آماده باشید که این بخش مربوط به سئو تکنیکال است. موتورهای جستجو به نقشه‌ی راهنمایی برای کرال کردن در سایت شما نیاز دارند. یک ساختار منظم و طبقه بندی شده در سایت، علاوه بر کمک به کاربر برای رسیدن به مطلب مورد نظرش، به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کند تا در سایت شما خزش کنند. لینک سازی داخلی در سایت یکی از روش‌های بهینه سازی ساختار سایت است که به کمک آن می‌توانید تا مقدار زیادی به ساختار وبسایت خود نظم بدهید. هنگامی که خزنده‌های موتورهای جستجو از یک وب‌سایت بازدید می‌کنند، لینک‌ها را از صفحه‌ای به صفحه دیگر دنبال می‌کنند تا محتوای جدید را کشف کنند.

سئو فنی یا سئو تکنیکال چیست؟ همانطور که در ابتدای صفحه راجع به این پرسش صحبت کردیم، سئو تکنیکال به معنای بهینه سازی یک وب سایت از جنبه فنی برای موتورهای جستجو است. معمولا بهینه سازی‌ها در بخش سئو تکنیکال مرتبط با مجموعه‌ای از کارها در پشت صحنه است که کاربر آنها را کمتر مشاهده می‌کند. هرچند برخی کارها از جمله بهینه سازی سرعت، افزودن برخی تگ‌ها و اِلمان‌ها می‌تواند برای کاربر تجربه کاربری بهتری را ایجاد کند. هر کدام از انواع سئو (تکنیکال، درون صفحه و خارج از صفحه) در بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو نقش اساسی دارند و باید به طور جامع و هماهنگ اجرا شوند. سئو تکنیکال یک بخش حیاتی و مقدماتی از استراتژی کلی سئو است که نباید نادیده گرفته شود.

در حالی که کمتر از آن استفاده می­‌شود، یکی از تاثیرگذارترین پیاده سازی‌­هایی است که می­‌توانید برای وب سایت خود انجام دهید. به بیان ساده، کدی است که به موتورهای جستجو در نمایش اطلاعات مرتبط کمک می‌­کند. حتی گوگل در اوایل سال 2014 اعلام کرد SSL یک عامل رتبه بندی محسوب می‌شود. به همین دلیل، حتماً نوع SSL صفحه اصلی خود را به عنوان دامنه مورد نظر تعیین کنید. برخی از قالب‌های سایت‌ها، مانند بسیاری از پوسته‌های وردپرسی جدید، به صورت پیش‌فرض از این داده‌ها پشتیبانی کرده و قابلیت نمایش مسیر راهنما و موقعیت کنونی به کاربران را دارند. با این حال، اگر قالب سایت شما فاقد این ویژگی است، می‌توانید از افزونه‌های مختلفی از جمله Yoast SEO یا Breadcrumb NavXT برای پیاده‌سازی بردکرامب‌ها و بهبود سئو تکنیکال سایت استفاده کنید.

سینا عباسی با تخصص و تجربه‌ای که در حوزه سئو دارد، نگاه شما را به آموزش سئو در دنیای دیجیتال مارکتینگ تغییر می‌دهد. با این کار وقتی نمایندگان گوگل به سراغ بررسی سایت شما می آیند، می توانند به راحتی در بخش های گوناگون سایت پیمایش کنند. طبق گفته خود گوگل، این فاکتور نقش پر رنگی در رتبه بندی وب سایت دارد. برای رفع این مشکل باید یک نسخه را به عنوان دامنه اصلی تعریف کرده و نسخه دیگر را نیز به عنوان آدرس دوم خود تعریف کنید. با این کار به موتورهای جست و جو می گویید که هر دو آدرس مربوط به یک وب سایت است.

برای دسترسی به فایل‌های Log می‌توانید از توسعه‌دهنده وب‌سایت یا ابزارهای تحلیل فایل‌های Log مانند «Screaming Frog» کمک بگیرید. توجه داشته باشید که صفحه‌بندی برای کراول کردن مفید است، اما گوگل دیگر مثل گذشته از آن برای ایندکس گروهی صفحات استفاده نمی‌کند. اولین قدم برای اجرای سئو فنی این است که مطمئن شوید صفحات مهم شما به راحتی پیدا می‌شوند و در دسترس‌اند. پیش‌تر، گوگل از شما می‌خواست که نسخه مورد نظر خود را انتخاب کنید، اما در حال حاضر خود گوگل یک نسخه را برای شما انتخاب می‌کند. با این حال اگر نسخه دیگری از دامنه را به عنوان دامنه اصلی خود ترجیح می‌دهید، می‌توانید آن را با استفاده از «تگ‌های کنونیکال» (Canonical Tags) انتخاب کنید. در هر صورت، زمانی که نسخه ترجیحی دامنه انتخاب شد، مطمئن شوید که تمام لینک‌ها از جمله لینک‌های همراه با www، بدون www و لینک‌های index.html به نسخه مدنظر ریدایرکت می‌شوند.

سئو خارجی  که به آن Off-Page نیز گفته می شود، مجموعه کارهایی است که در خارج از سایت شما انجام می شود. هدف این مدل سئو، ارتقای برند و محبوبیت سایت شما در سراسر وب و محیط خارج از آن است. فایل‌های log می‌توانند صفحات پرطرفدار شما از نگاه گوگل را مشخص کنند. زمانی که شما در سایت تعدادی محتوا دارید که لازم است آن‌ها را در چندین صفحه وب تقسیم کنید، می‌توانید از کدهای pagination استفاده کنید. در ادامه برخی موارد مهم که لازم است برای کراول شدن درست سایت مد نظر قرار دهید، ذکر شده است. از روش‌های کانونیکال‌سازی و استفاده از تگ‌های نو مانند "noindex" برای مدیریت محتوای تکراری استفاده کنید.

شما می‌توانید این سه فاکتور رتبه‌دهی را در یک گزارش سرچ کنسول گوگل اندازه بگیرید که نشان می‌دهد کدام URLها مشکلات بالقوه دارند. سایت Webpagetest.org نیز سرعت لود صفحات مختلف سایت شما را از موقعیت‌های جغرافیایی، سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف، بررسی می‌کند. برای بهبود سرعت سایت خود توصیه می‌کنیم که با شرکت در دوره افزایش سرعت سایت ژاکت آکادمی سرعت سایت خود و موارد کور وب وایتالز مربوط به آن را بصورت کاملاً اصولی و تضمینی بهینه کنید. اما اقدامات لازم برای بهینه سازی ساختار پیمایش در سئو تکنیکال چیست؟ برای مثال یکی از مهم ترین این اقدامات، پنهان نکردن صفحات آرشیو از کاربران است؛ موردی که خلاف آن در بعضی از وب سایت ها دیده می شود. همچنین نباید همه مطالب را در یک گروه واحد قرار دهید و باید آنها را بر اساس موضوع دسته بندی کنید.

امروزه قالب ریسپانسیو و متناسب با موبایل یکی از ضروریات برای وب سایت ها می باشد زیرا اکثریت افراد ترجیح می دهند تا وب سایت ها را با گوشی های هوشمند خود مشاهده کنند پس این مساله از نکات بسیار مهمی است. لینک های بردکرامب را می توان بعنوان لینک سازی داخلی نیز در نظر گرفت، پس بردکرامب می تواند یک تیر و دو نشان باشد، لینک سازی داخلی و تکنیکال را به همراه دارد. زمانی که وارد چند صفحه بصورت متوالی در یک وبسایت شده اید را به خاطر بیاورید، لینک های بردکرامب دقیقا همان سیر را به ما نشان می دهند، که می توانیم به عقب برویم و متوجه بشویم در کدام قسمت از سایت هستیم. SSL همان علتی است که باعث می شود وب سایت خانوم سین را به جای اینکه مانند خیلی از سایت های ناامن با http ببینیم اما بخاطر ایمن بودن سایت با https نمایش داده می شود. محتوای تکراری یکی از مواردی است که به آن تذکر داده می شود و همواره تاکید بر این است تا در وبسایت محتوای تکراری نباشد.

اجرای صحیح این روش باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) و کاهش نرخ خروج از صفحات وبسایت می‌شود. همچنین، بهبود سرعت وبسایت و پاسخگویی آن به دستگاه‌های موبایل می‌تواند تجربه کاربری را بهبود دهد و اعتماد کاربران به برند را افزایش دهد. یکی دیگر از موارد مهم در سئو تکنیکال، مسئله مربوط به خزنده‌ های گوگل است. موتورهای جستجو همان ربات‌های خزنده‌ای هستند که محتوای سایت شما را ایندکس می‌کنند. برای بهبود این جنبه فنی، باید ساختار منسجمی از لینک‌های داخلی داشته باشید تا موتورهای جستجو به راحتی آن‌ها را شناسایی کنند. در هر سایت ممکن است تعدادی لینک خراب، شکسته یا 404 وجود داشته باشد که از آن مطلع نباشید.

خبر خوب این است که در اکثر موارد اگر اصول سئو تکنیکال را رعایت کنید، علاوه بر گوگل، کاربران نیز رضایت بیشتری از وب سایتتان خواهند داشت. علاوه بر این، یک وب‌سایت واکنشگرا می‌تواند به کاهش نرخ پرش و افزایش تعامل، کمک کند که برای گوگل و کاربران بسیار ارزشمند است. همچنین، طراحی ریسپانسیو می‌تواند قابلیت خزیدن در وب‌سایت شما را با دسترسی راحت‌تر کراولرها و ایندکس کردن محتوای سایت شما بهبود بخشد. عوامل متعددی می‌توانند بر سرعت سایت تأثیر بگذارند، از جمله اندازه و پیچیدگی وب‌سایت، کیفیت سرور هاست، استفاده از تصاویر یا ویدیوهای حجیم و استفاده از افزونه‌ها یا سایر ابزارها. هنگامی که یک کراولر موتور جستجو، یک وب‌سایت را کراول می‌کند، برای کشف و ایندکس محتوا، لینک‌هایی که از یک سایت به سایت‌های دیگر داده شده‌اند را دنبال می‌کند. اگر یک وب‌سایت، تعداد زیادی از لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های دیگر داشته باشد، کراولرها به احتمال زیاد می‌توانند صفحات موجود در آن وب‌سایت را بیشتر و با عمق بیشتری بررسی کنند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری